تنظیم بازار و چالشهای پیش رو
به گفته ضيايي مسئول واحد تنظيم بازار شهرستان مرودشت – با پيگيريهاي اين واحد اولين جلسه تخصصي تنظيم بازار محصولات كشاورزي جهت تفكيك وظايف جهاد كشاورزي، صنعت،معدن و تجارت، اتاق اصناف و تعزيرات در فرمانداري شهرستان برگزار گرديد. در اين جلسه مديريت جهاد كشاورزي بر تفكيك اتحاديه عطار و سم فروش و تخصصي نمودن اتحاديه ها تاكيد نمود، كه مراحل قانوني كار در حال پيگيري است. در ادامه جلسه مسئول تنظيم بازار شهرستان، عملياتي شدن مفاد تصويب نامه هيئت وزيران در خصوص قانون تمركز وظايف و اختيارات بخش كشاورزي كه قانوناً از سال 1391 از وزارت صنعت،معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهاد كشاورزي تفويض گرديده است را از معاونت برنامه ريزي و عمراني فرمانداري خواستار شد. ضيايي افزود: علي رغم وجود مصوبه تمركز وظایف بخش كشاورزي در جهاد كشاورزي متاسفانه تاكنون آنچنان كه بايد به اين موضوع مهم پرداخته نشده است و علت آن از نظر اكثر مسئولين، عدم تناسب امكانات موجود با حجم و اهميت مقوله تنظيم بازار محصولات كشاورزي است. البته هرچند دلايل موجود منطقي به نظر مي رسند اما با وجود همه اين موانع نبايد صورت مسئله را پاك كنيم. لذا شايسته است از اهرمهايي كه طي مصوبه شماره 181557/ت49292 مورخ 6/12/1392 هيئت محترم وزيران جهت اجرا ابلاغ گرديده است در مسير تنظيم بازار محصولات كشاورزي بهينه استفاده كرده و از اين مواضع دفاع كنيم. البته با نگاهي به بندهاي مصوبه مذكور متوجه كلي گوئيها و ابهامات متعددي مي گرديم كه مرز بين ارگانهاي مرتبط با تنظيم بازار را دقيقاً مشخص ننموده است و نياز به تفسير، پيگيري و تعامل دارد كه هنوز پس از دو سال انجام نشده!!!
اينجانب پس از بالغ بر 20 سال فعاليت در بخش توليد(زراعت و توليدات گياهي)، پس از انتقال به بخش تنظيم بازار، بيش از پيش به اين نتيجه رسيده ام كه توليد شديداً تحت الشعاع بازار است! اين جمله هرچند بسيار ساده و از لحاظ تئوري براي افراد زيادي جا افتاده است اما عملاً بسيار فراتر از تصورات ما بعنوان كارشناس كشاورزي است بطوريكه گاهي احساس مي كنم فعاليتهايم در جهت افزايش سطح و توليد يك محصول خاص كه از بالا به ما تحميل ميشد يا رواج آن از ديدگاه يك كارشناس كشاورزي ارزشمند بود، به اين علت كه در بازار، تقاضاي مناسبي برايش وجود نداشته يا بازار بصورت كاذب آن را پس زده است، جدالي بيهوده بوده است!!! اما زماني كه سيستم جهاد كشاورزي بتواند با بكارگيري صحيح اهرمهاي كنترلي و ارتباط مناسب با ارگانهاي مرتبط، بازار محصولات كشاورزي را از واسطه هاي كاذب پاك كند مسلماً خواهد توانست الگوي كشت بهينه براي بازار سالم و متناسب با مصالح ملي را ترويج كرده و در كنار آن معيشت بهره برداران نيز تضمين ميگردد.
نظر خود را اضافه کنید.